telefoonnummer +31 (0)30 27 40 647
Valkuilen bedrijfsoverdracht

Valkuilen bedrijfsoverdracht

Afscheid nemen van uw eigen bedrijf
Een ondernemer voelt in veel gevallen toch enige weerzin om te stoppen met zijn onderneming. Op z’n minst is er een ‘dubbel’ gevoel. Hij/zij heeft het bedrijf van ouders of zelfs grootouders overgenomen of is er zelf mee gestart. Het stoppen is dan een emotioneel moeilijke beslissing. Hieronder zetten wij een aantal valkuilen voor u op een rij, waarvoor wij u graag willen behoeden.
 
Uw eigen persoonlijke vragen
Het is logisch dat u zichzelf vragen stelt indien u nadenkt over uw eigen opvolging. Onzekerheid over ‘kan mijn zoon of dochter het wel aan’ of ‘kunnen de leden van het managementteam het wel aan’? Of ‘kunnen mijn partner en ik wel doorleven zoals we nu doen’, of ‘wat zullen ze er in het dorp of binnen mijn netwerk wel niet van zeggen?’ Vragen die vroeg of laat bij u op zullen komen. Allemaal begrijpelijke redenen om de eerste stap niet te zetten, maar uit ervaring weten wij dat het beter is om die vragen bespreekbaar te maken.
 
De factor tijd
De factor tijd is een grote valkuil. Hoe langer u uitstelt, des te minder tijd u heeft voor een grondige voorbereiding. Er zijn juridische constructies mogelijk, waarvan de fiscus eist dat ze een aantal jaren al zo bestaan. Maar ook hoe ouder u wordt, des te meer u risico loopt wat betreft uw gezondheid. Gewoon op tijd beginnen met de overdracht, bij voorkeur zo rond uw 55ste. Een goede voorbereiding kan vele jaren in beslag nemen.
 
Winstgevendheid in beeld
U heeft als ondernemer uw hele leven al gewerkt met het idee om zo weinig mogelijk aan de fiscus af te dragen. Alles wat binnen de wetgeving mogelijk is om de winst fiscaal te drukken, heeft u gedaan. Maar bij overdracht is het prettig als u juist stijgende winsten kunt laten zien. Dat verhoogt de waarde van uw bedrijf. Deze vorm van denken is waarschijnlijk anders dan u gewend bent.
 
Eigen pand verhuurd?
Veel ondernemers hebben een eigen pand dat ze aan hun bedrijf verhuren. In veel gevallen is dat een mooi pensioen, mits ze het pand marktconform kunnen verhuren. Regelmatig hebben ze echter niet de door hen gewenste huurwaarde (bijvoorbeeld 10% van de OG-waarde) in hun huidige verlies- en winst- rekening staan. Hoe moet hun opvolger dat dan kunnen betalen zonder de winstgevendheid enorm aan te tasten?
 
Pensioen goed geregeld?
Binnen onze praktijk komen wij veel ondernemers tegen die hun pensioen onvoldoende hebben opgebouwd of afgeschermd. Met de opgebouwde pensioenreserve wordt vaak het bedrijf gefinancierd. Hoe moet dat bij verkoop van het bedrijf? Zijn er dan voldoende middelen om het pensioen elders in te kopen?
Chemie tussen u en uw opvolger
Komt er een opvolger van buiten en u werkt daarmee nog een tijd samen, dan is het belangrijk dat u goed kunt samenwerken. Vooraf voldoende aandacht geven aan de vraag of er voldoende “chemie” tussen u en uw opvolger is, is dan ook het devies. Het ontbreken van de chemie is vaak een reden voor een breuk, dan wel het terugdraaien van de deal.
 
Geld in het bedrijf laten
In het huidige klimaat zijn banken vaak slechts bereid tot ca. 50% á 60% van de overname te financieren. Omdat de koper het resterende bedrag meestal niet zelf op zal kunnen brengen, komt de financiering niet rond. Om de verkoop toch door te laten gaan, zult u bereid moeten zijn om een deel van de koopsom als achtergestelde lening in het bedrijf te laten zitten. Het gevaar hiervan is echter dat u niet helemaal los komt van uw oude bedrijf. U blijft belanghebbende bij het wel en wee van het bedrijf en zult het nieuwe management zeer scherp in de gaten willen houden. Om u te beschermen in deze gevallen is het TIIN OBI FUND opgezet.
 
Verborgen gebreken
Wees in het opvolgingsproces open en eerlijk. U heeft er niets aan als straks toch die vervuilde grond achter op uw terrein wordt ontdekt, of als het 'creatieve boekhouden' uitkomt. Of dat het salaris van een medewerker is verhoogd, nadat de deal rond kwam. U komt u zelf altijd tegen in dit soort gevallen. Bovendien levert het een hoop stress, claims en reputatieverlies op.
 
Maak nu kennis met het CvB
Het Centrum voor Bedrijfsopvolging is een prominente speler op de Nederlandse markt als het om aankoop, verkoop en opvolging van bedrijven gaat. Ook als het een buitenlandse transactie betreft. Vijftien adviseurs, allen zelf onder­nemer, hebben zich gespecialiseerd in de diverse aspecten van aan-, verkoop en overdracht van bedrijven. Zij spreken de taal van de ondernemer en zijn inzet­baar voor zowel het gehele overnameproces als voor specifieke vraagstukken, zoals financieringen. Een succesvolle aankoop van een bedrijf vereist deskundigheid, openheid en wederzijds vertrouwen. Dat begint met een goed en vrijblijvend gesprek. Belt u voor een vrijblijvende afspraak +31 (0)30 27 40 647 en maak kennis met onze adviseurs.

Waarom CVB?

Ondernemers hebben aan- gegeven dat ze graag met ons zaken doen:

Download de whitepaper

Ook interessant

Maak kennis

Neem contact op met het CvB voor een vrijblijvende kennismaking.

Pieter van der Spek
+31 (0)6 46 61 80 08
Pieter van der Spek

Wat onze klanten zeggen

Ondernemer zoekt vanuit een totaalconcept administratiekantoren ter overname om zijn beoogde groeistrategie in de MKB-markt te kunnen realiseren. Na het opstellen van een zoekprofiel door het CvB wordt met verschillende partijen contact gelegd en volgt een analyse en boekenonderzoek. Vervolgens konden diverse overnames succesvol gerealiseerd worden en volgde integratie binnen het totaalconcept.
Administratiekantoor - aankoop

Bel mij terug

Onze kantoren
Kantoor Maartensdijk
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Tolakkerweg 219
3738 JM Maartensdijk (De Bilt)
Kantoor Zwolle
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Govert Flinckstraat 1
8021 ET Zwolle
Direct contact

Telefoon: +31 (0)30 27 40 647
Fax: 084 - 22 46 911
E-mailadres: contact@cvbinfo.nl