telefoonnummer +31 (0)30 27 40 647
BLOG | Goede voornemens

BLOG | Goede voornemens

03 januari 2017
Auteur: Roelof Meijer
 
Goede voornemens, wie heeft ze niet? En, wat waren jouw goede voornemens vorig jaar? En vertel me eens eerlijk, zijn ze uitgekomen? Nee, dan kan ik je geruststellen, je bent niet de enige. Maar zo’n 7% van onze goede voornemens wordt daadwerkelijk in daden omgezet, dus dan hoor je bij die andere 93% voor wie dat niet het geval was. Gedeelde smart, of toch niet? Waarom is dat slagingspercentage zo laag? Waarom komen zo weinig goede voornemens uit? En wat kunnen we daarvan leren?
 
In de eerste plaats is het belangrijk dat je iets écht wilt. Het moet dus niet je omgeving zijn die jou dat goede voornemen opdringt. Denk eens aan afvallen. Als ik zo in mijn eigen omgeving kijk, dan zijn er genoeg vrienden en bekenden die zeggen dat ze willen afvallen. Waarschijnlijk omdat ze denken dat hun omgeving vindt dat ze te veel wegen. En omdat zo’n beetje de halve wereld wil afvallen. Dan voelt het goed om te zeggen dat je dat ook wilt. Samen met heel veel anderen. Een ‘feel good’-moment. Fantastisch! Gefeliciteerd! Maar, schiet je er echt wat mee op?
 
Een buurman van mij is een van de weinigen van vorig jaar die zijn doelen heeft bereikt. Hij vond zichzelf te veel wegen en is consequent gaan hardlopen. Nu is hij niet alleen de slankste man van de straat van de straat maar ook de snelste? Waarom? Omdat hij dat zelf wilde en er vervolgens werk van maakte. Zo is het ook met bedrijfsopvolging. Dat is niet iets wat je doet omdat je nou toevallig 55 jaar bent en de hele wereld loopt te verkondigen dat het weleens tijd wordt dat je je bedrijf overdraagt. Wat een onzin!
 
Als jij nog lekker in je vel zit en vol enthousiasme elke ochtend de deur van je bedrijf opent om er met 200% energie tegenaan te gaan, waarom zou je dan opeens moeten stoppen? Wat wél belangrijk is, is dat je naar dat stemmetje binnen in je zelf luistert. Dat stemmetje dat zegt ‘Kom op joh, we gaan er weer een te gekke dag van maken’ of het stemmetje dat iets anders in je oor fluistert ‘Hoe lang wil je dit nog?’ Vaak is er elke dag een ander stemmetje en komt het ‘hoelang’-stemmetje af en toe voorbij. Als dat vaak voorbijkomt, dan weet je dat het zo ver is: dan moet je daarnaar handelen. Dat betekent dat je je dan moet voorbereiden op ‘echt willen overdragen’. Als je mentaal die stap hebt gezet, begint het echte werk. Dat vraagt inzicht en discipline. Als je vanaf het moment dat je écht wilt er werk van gaat maken, is het net als bij die 7% van de goede voornemens: als je het echt wilt en je gaat er echt mee aan de slag, is de kans dat je voornemen slaagt des te groter! Echt willen is aan jou, er samen werk van maken, dat doe je met ons.
 
Roelof Meijer – adviseur Centrum voor Bedrijfsopvolging 
 
Onze kantoren
Kantoor Maartensdijk
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Tolakkerweg 219
3738 JM Maartensdijk (De Bilt)
Kantoor Zwolle
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Govert Flinckstraat 1
8021 ET Zwolle
Direct contact

Telefoon: +31 (0)30 27 40 647
Fax: 084 - 22 46 911
E-mailadres: contact@cvbinfo.nl
Wij gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meer
Cookies weigeren! OKE!