Steeds minder ondernemerskinderen willen familiebedrijf overnemen
17 januari 2016
De prominente wens van ondernemersfamilies om de controle over het familiebedrijf te behouden over de generaties heen is misschien wel het meest intrigerende aspect bij familiebedrijven. De opvolgingsintenties van de volgende generatie zijn echter beperkt en nemen zelfs af. Slechts 3,5% van alle leden van de volgende generatie wil het bedrijf van hun ouders overnemen direct nadat ze afstuderen; 4,9% is van plan dat vijf jaar later te doen. Daarmee doemt voor veel ondernemers een opvolgingsprobleem op. Een trend die ook merkbaar is bij de opdrachten die het Centrum voor Bedrijfsopvolging op dit moment onder handen heeft. Sinds 2011 is de opvolgingspotentie met ongeveer 30% afgenomen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het Center for Family Business van de Universiteit van St. Gallen en EY onder 109.000 respondenten van meer dan 750 universiteiten in 34 landen.
Sinds 2011 nemen de opvolgingsintenties af. Mogelijke oorzaken zijn onder meer een aantrekkelijkere arbeidsmarkt en potentiële opvolgers die meer inzicht verwerven in wat er nodig is om het familiebedrijf over te nemen. Hoewel minder leden van de volgende generatie opvolger willen worden, zijn zij die dat wel willen wellicht meer gemotiveerd en beter voorbereid. Ernst Groenteman, partner bij EY: “Kijkend naar de uitkomsten zouden Familiebedrijven wel eens veel opener kunnen worden; meer management van buiten en wellicht ook meer financiering van derden. Een verdere verwijdering tussen leiding en eigendom lijkt een trend te worden.” In Nederland deden 3100 studenten mee aan de enquête, met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. In totaal deden er 34.000 studenten mee.