telefoonnummer +31 (0)30 27 40 647
Verborgen parels?

Verborgen parels?

15 april 2019
Auteur: Hans de Leeuw (Gouda INTO Business)
De kop is er af! En na een vrolijk carnaval en/of een sportieve wintersportvakantie heb je er weer zin in. De economie floreert, van deBrexit heb je geen last en de verkoop van je onderneming heb je even uitgesteld. Iedere dag op de golfbaan is toch te veel van het goede.
Wat gaan we doen dit jaar?
Inmiddels heb je de eerste jaarcijfers over 2018 ontvangen. Ongetwijfeld met de nodige kritische vragen van je accountant. Een mooi moment om eens goed naar je eigen toko te kijken. Het dak repareren als de zon schijnt? Of de verborgen parels benoemen, oppoetsen en verkopen?
Ondernemers starten vaak met nieuwe producten zonder afscheid te nemen van oude productielijnen, voorraden en/of gereedschappen. Allemaal ballast. Poets ze op en zet ze te koop. Maak slim gebruik van de diverse opkopers en/of websites. Neem hoe dan ook afscheid van spullen die je niet meer actief gebruikt. Creëer ruimte voor nieuwe activiteiten.
Behalve van spullen, kan je ook afscheid nemen van bedrijfsactiviteiten. Activiteiten die een kwijnend bestaan leiden omdat je focus is verschoven of omdat je er geen affiniteit (meer) mee hebt. Kijk er eens goed naar. Misschien past het beter bij een andere partij, of zijn je medewerkers geïnteresseerd. Wellicht brengt het meer op dan je dacht, valt er een zorg weg en je hebt weer ruimte voor nieuwe initiatieven.
Als ondernemer zit je natuurlijk bovenop je kosten, maar weet je ook hoeveel doorlopende (service) contracten je hebt en wanneer ze voor het laatst tegen ‘het licht’ zijn gehouden? Tijd voor offertes! Dat geldt ook voor je ict-leverancier.
De ontwikkelingen gaan hier snel en voor je het weet zit je met verouderde, en vooral dure, systemen. Je klanten zijn natuurlijk je beste vrienden.
Houden zo, maar zorg er ook voor dat ze geen slecht betalende debiteuren worden. Factureer en maan ze tijdig als dat nodig is. Een goede klant begrijpt dat. Als je boekhouding dat niet aankan, dan wordt het tijd voor een nieuw systeem of software pakket of... een nieuwe boekhouder.
Maar…je medewerkers blijven je belangrijkste parels. Die moet je koesteren en regelmatig oppoetsen. Je houdt natuurlijk niet van functionerings- en beoordelingsgesprekken, noem het daarom voortgangsgesprekken. Ga hoe dan ook regelmatig in gesprek met je medewerkers en ontdek wat hen drijft en hoe je ze beter kan laten functioneren. Zorg voor een win-win relatie. En als dat niet lukt, help ze dan naar een nieuwe werkgever. Zorg voor ambassadeurs!
Ondernemen is hard werken. Optimaliseren en besparen is de eerste winst en je profiteert daar ook de komende jaren van. Voor het geval je aan het einde van het jaar toch je toko wil verkopen dan levert een nu gerealiseerde besparing al snel het vijfvoudige op! Daar zou ik in een volgende column iets over kunnen schrijven.
Wil je het eerder weten, dan moet je me even bellen. Voor nu wens ik je voorjaarsschoonmaak toe!
Onze kantoren
Kantoor Maartensdijk
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Tolakkerweg 219
3738 JM Maartensdijk (De Bilt)
Kantoor Zwolle
Centrum voor Bedrijfsopvolging BV
Govert Flinckstraat 1
8021 ET Zwolle
Direct contact

Telefoon: +31 (0)30 27 40 647
Fax: 084 - 22 46 911
E-mailadres: contact@cvbinfo.nl
Wij gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meer
Cookies weigeren! OKE!